Management Buy-In

Een bedrijfsovername door middel van een Management Buy-In is een aantrekkelijke optie wanneer je van plan bent een bedrijf over te nemen dat al gevestigd is op de markt. Als ondernemer kun je inhaken op een al draaiend bedrijf. Het is verstandig goed op de hoogte te zijn van alle zaken die hierbij komen kijken.

Management Buy-In: waar moet je op letten?

Een Management Buy-In (MBI) is een vorm van bedrijfsovername waarbij (een deel van) een organisatie wordt overgenomen door managers buiten de onderneming. Dit kan door één persoon, maar ook door meerdere personen. Bij een MBI nemen deze managers als nieuwe eigenaren de leiding over na het afronden van de overname. Vaak zijn dit mensen met ruime leidinggevende werkervaring binnen het bedrijfsleven, die interesse hebben om te gaan ondernemen. Het is noodzakelijk dat je goed op de hoogte bent van de manier waarop een MBI in zijn werk gaat, want een succesvolle MBI-transactie is een grote stap die je veelal maar één keer in je leven zet.

Waarom kiezen voor een Management Buy-In?

Voorbeeld

Pieter is 45 jaar oud en besluit dat hij graag nog een keer een uitdagende stap wil zetten in zijn carrière. Hij is al jarenlang succesvol werkzaam in het bedrijfsleven en heeft flink wat ervaring opgedaan. Hij vindt het nu tijd om zijn ondernemende ambities waar te maken. Zelf een eigen onderneming opstarten is voor hem op zijn leeftijd te veel werk. Het liefst wil hij een bedrijf binnenrollen waar alles al geregeld is. Zo kan hij gelijk aan de slag en heeft hij meteen een vast inkomen.

In het geval van Pieter is een Management Buy-In de perfecte optie om een bedrijfsovername te realiseren, waarbij zijn wensen waar gemaakt kunnen worden. Bij een MBI is een groot voordeel dat het bedrijf waar jij je in wil gaan kopen al een reputatie heeft opgebouwd. Het is al gevestigd op de markt en er wordt al omzet gedraaid. Je stapt als het ware op een rijdende trein: producten, klanten, leveranciers (etc.) zijn er allemaal al. Risico’s over de start zijn op deze manier niet meer van toepassing. Zo zal je je als ondernemer bijvoorbeeld niet direct druk maken of er wel een markt is voor het bedrijf. Bovendien kan een nieuwe eigenaar zorgen voor frisse wind in de onderneming en een oppepper geven aan het bedrijf. Je hebt al helemaal een voorsprong als het bedrijf ook al winst maakt. Hier kan je dan gemakkelijk op voortborduren.

Wat voor soort bedrijf overnemen?

De eerste stap bij een MBI is het vooronderzoek. Het doel waarom je een bedrijf wilt overnemen moet duidelijk zijn en naar wat voor soort overneming je opzoek bent. Het is daarnaast ook belangrijk om na te gaan of je het bedrijf in de toekomst meerdere jaren wilt gaan leiden en laten groeien of zie je de MBI meer als een investering? Het ligt voor de hand dat je een bedrijf kiest in de branche waar je al veel vanaf weet, maar het kan uiteraard ook daarbuiten. Van belang is een goed omschreven zoekprofiel: hierin staat duidelijk beschreven waar je precies naar opzoek bent. Je moet je wel realiseren dat het perfecte bedrijf niet bestaat. Het kan ook gaan om het vinden van kansen en mogelijkheden binnen een onderneming.

Tips voor een succesvolle Management Buy-In

    Als (nieuwe) baas is het belangrijk dat je al verstand hebt van het ondernemerschap. Je kan niet eerst met vallen en opstaan het ondernemerschap leren kennen. Een MBI heeft vaak de meeste kans van slagen als je al eerder ervaring hebt opgedaan met het ondernemerschap.

    Een van de manieren om opzoek te gaan naar een bedrijf om over te nemen, is door rond te vragen bij accountants, bankiers of ondernemersclubs. Op deze manier kun je wellicht via connecties ergens tegenaan lopen. Er bestaan ook online marktplaatsen voor bedrijven waar je kunt zoeken. Hier staan bedrijven te koop die actief op zoek zijn naar een MBI-kandidaat en je kunt ook een zoekprofiel opgeven. Als je geïnteresseerd bent in een bedrijf, maar deze staat niet te koop, dan is het altijd de moeite waard om een gesprek aan te knopen. Zeker wanneer het een wat oudere ondernemer betreft, is er een grotere kans dat deze sneller interesse heeft in een overname dan een relatief jonge ondernemer.

    Wees positief bij het eerste bedrijfsbezoek. Vel niet al te snel een oordeel wanneer je voor het eerst binnen komt lopen. Probeer de verkopende partij zo goed mogelijk te leren kennen en stel vragen. Een onderlinge ‘klik’ is ook cruciaal. Zo ontstaat er meer vertrouwen tussen partijen en loopt de deal minder snel stuk vanwege emotionele redenen. Een kijkje nemen op de werkvloer, zorgt ervoor dat je de sfeer en de dynamiek binnen een kantoor kunt beproeven.

    Het selecteren van een bedrijf is heel belangrijk. Denk aan de aankoop van een bepaald product: in de advertentie kan het heel wat lijken, maar eenmaal aangekocht kan het flink tegenvallen. Wees daarom kritisch en verdiep je goed in eventuele kandidaat-bedrijven door te    kijken naar jaarverslagen, uittreksels van de Kamer van Koophandel, publicaties in de media, productinformatie, de marktpositie en concurrentie. Aangezien een MBI een langdurig en uitputtend proces kan zijn, is het geen slecht idee om een overnameadviseur in te schakelen. Deze persoon kan je helpen met alle complexe zaken die hierbij komen kijken.

     Wanneer de juiste MBI-kandidaat gevonden is, wordt het nog ingewikkelder. Er moet een waardebepaling gedaan worden om te bepalen of een koop haalbaar is. Hier kunnen namelijk flink wat risico’s aankleven. Aangezien een waardebepaling specialistenwerk is, kan de hulp van een adviseur je hier het beste bij helpen. Deze zorgt door middel van analyses en onderzoeken ervoor dat jouw risico zo klein mogelijk zal zijn en het mogelijke rendement juist zo hoog mogelijk. Bovendien kan een adviseur je helpen met het businessplan, waarin de kansen van het bedrijf staan uitgewerkt.

    Als het tijd is voor de onderhandelingen, breekt er voor de meeste kopers (en verkopers) een slopende, langdurige een soms emotionele periode aan. Doe de onderhandelingen nooit helemaal alleen. Schakel hierbij de hulp in van een specialist om de stress voor jezelf wat te    verlichten. Bovendien onderhandel je met de verkoper over de voorwaarden van de koop, maar tegelijkertijd ook met de bank of een investeerder over de voorwaarden van de financiering of participatie. De verschillende overeenkomsten die bij een MBI komen kijken, zijn gecompliceerd en vragen om dergelijke expertise. Een ander voordeel is dat een specialist de ‘bad guy’ kan spelen tijdens de onderhandelingen en jij de ‘good guy’ kunt blijven, zodat je met de verkoper ‘on good terms’ blijft.

    Voorbeeld

    Pieter heeft inmiddels een bedrijf voor overname gevonden. Hij heeft een zeer goede klik met de verkoper van het bedrijf en alles verloopt tot nu toe vreedzaam. Er moeten echter nog heel wat zaken worden vastgelegd. Er is wel al een geheimhoudings- en intentieverklaring getekend. Pieter besluit vanwege twijfel toch af te zien van de koop en wil zich terugtrekken, maar de kant van de verkoper wijst hem erop dat dit niet meer mogelijk is.

    Dit is een goed voorbeeld waarom het van belang is bij de overname van een bedrijf dat je bijgestaan wordt door een expert tijdens de onderhandelingen. Na een bepaalde fase zijn onderhandelingen namelijk niet meer vrijblijvend en is terugtrekken in strijd met de goede trouw. Gemaakte kosten en zelfs gemiste winst kunnen dan voor jouw rekening komen. Er zijn grofweg 4 fases te onderscheiden in het onderhandelingsproces:

    Verkennende besprekingen

    Concrete onderhandelingen waarbij een geheimhoudings- en intentieverklaring (LOI) worden getekend

    Overeenstemming op hoofdpunten en opstelling van een voorlopig koopcontract

    Het getekende koopcontract

    Na fase 2 zijn de onderhandelingen al niet meer vrijblijvend. Denk dus goed na over de gevolgen wanneer je deze fase intreedt.

    De financiering is ook een zeer belangrijk onderdeel van een MBI. Er zijn verschillende bronnen mogelijk voor de investering. Ten eerste zal je eigen (spaar)geld een rol moeten spelen, omdat je tegenwoordig geen financier meer meekrijgt zonder zelf iets bij te dragen. Banken zijn vaak de belangrijkste vermogensverschaffers, maar ze verwachten dus wel dat je zelf een deel mee financiert. Bij participatiemaatschappijen is dat niet anders. Participatiemaatschappijen verschaffen kapitaal/een lening in ruil voor zeggenschap. Er zijn nog vele andere opties mogelijk zoals informele investeerders, een ‘earn-out-regeling’ of crowdfunding. Een specialist kan je hier het beste in adviseren en ervoor zorgen dat de beste manier van financiering wordt gekozen.

    Advies nodig bij een Management Buy-In?

    De kans op een succesvolle Management Buy-In is het grootst wanneer je een adviseur inschakelt die je kan helpen met alles wat hierbij komt kijken. Op deze manier loop je minder risico een verkeerde deal te sluiten. Dit is een stap die je maar één keer zet en daarom moet het ook helemaal goed gaan. Laat je adviseren door een specialist zodat je alle juiste stappen doorloopt zonder zelf verstrikt te raken in juridische conflicten.

    Contactformulier

    2 + 14 =

    030 - 227 00 54

    Ma – Vrij 08:00 – 22:00 uur

    info@aan-verkopenbedrijf.nl

    24/7 per week

    Zekerheden

    N

    Jarenlange ervaring

    Met aan- en verkopen van bedrijven

    N

    Gratis & Vrijblijvende demo

    Binnen 3 uur een reactie

    N

    Onafhankelijk advies

    Een adviseur van uw kant