Webshop verkopen: wat is de beste aanpak
Heb je een webshop, maar gaat er toch meer tijd in zitten dan je vooraf had gedacht? Ontbreekt het geld om continu te blijven investeren of is er juist een nieuwe uitdaging op je pad gekomen? In zo’n geval kun je je webshop verkopen, want het is zonde om hem zomaar op te heffen. Ook zijn er mensen die een webshop opzetten met als doel deze te verkopen. Dit is ideaal voor startende ondernemers die willen instappen in een kant en klaar concept. Sta jij op het punt je webshop te verkopen? Houd dan rekening met de onderstaande zaken.
Waar moet je op letten bij een Management Buy-Out? De meest gestelde vragen beantwoord
Elke verkoop start met een waardebepaling. Bij de prijsberekening voor je webshop is het verstandig rekening te houden met een aantal zaken waar investeerders meestal naar kijken:
Naast de harde cijfers moet ook worden gekeken naar andere factoren die van invloed zijn op de waarde. De leeftijd van de website is bijvoorbeeld een belangrijke factor om hoger te scoren in Google. Daarnaast zegt het vaak ook iets over stabiliteit: hoe langer een website actief is, hoe stabieler de webshop en hoe groter het klantenbestand. De bezoekersaantallen zeggen ook iets over de interesse die er bestaat voor de producten die je aanbiedt. Deze bezoekersaantallen moeten wel stabiel zijn, want hoge aantallen voor korte periode kunnen duiden op een tijdelijke marketingcampagne. De positie van de webshop in de zoekresultaten van Google zijn een andere manier om de continuïteit van de bezoekersstroom aan te tonen. Als je in de top staat, is de kans groot dat je ook in de toekomst veel bezoekers kunt blijven verwachten. Eveneens is het gebruikersgemak hierbij van belang. Als zowel het aanbod als de werking van je webshop goed is, zal dit ook leiden tot een goede conversie (percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat). Wat betreft de waardebepaling is het verstandig een specialist in te schakelen die je kan adviseren en helpen met het bepalen van de juiste waarde voor jouw webshop.
Partijen om je webshop aan te verkopen
Er zijn grofweg drie type kopers te onderscheiden: een andere webshop of online platform, een startende ondernemer of eigen personeel.
Beste tijd voor de verkoop van je webshop
Het is lastig in te schatten wanneer het beste moment is om je webshop te verkopen, maar er zijn een aantal richtlijnen die je in acht kunt nemen. Zo moet je bedrijf in ieder geval winst maken. Wat de beste tijd is hangt natuurlijk ook af van je persoonlijke doelstellingen en eventuele andere werkzaamheden. Als je webshop nog niet helemaal geoptimaliseerd is, kan je soms beter nog even wachten. Wanneer je toegewerkt hebt tot een stabiele winst, kan je eventueel een verkoop overwegen. Houd er wel rekening mee dat hier meestal een paar jaar overheen gaat. Om je te erbij te helpen de juiste inschatting te maken of je webshop klaar is voor verkoop, is het raadzaam een adviseur in te schakelen.
Vraag om advies bij verkoop webshop
Begin op tijd met het klaar maken van je webshop voor de verkoop. Hierdoor ben je beter voorbereid en kan de waarde van je webshop bovendien stijgen. Maak bijvoorbeeld een verkoopmemorandum (een soort brochure). Dit beantwoordt de eerste vragen van potentiële kopers wat veel tijd bespaart in de beginfase. Het dwingt je daarnaast ook om na te denken over wat je precies aanbiedt. Het inwinnen van advies hierbij is verstandig, omdat een adviseur het meeste verstand heeft van de manier waarop je de verkoop van je webshop moet aanpakken. Schakel daarom een specialist in met expertise op dit gebied die begeleiding kan bieden en kan zorgen voor een goed verloop van de verkoop.