De doorstart in coronatijd: zo blijft jouw horecaonderneming tóch bestaan

De doorstart in coronatijd: zo blijft jouw horecaonderneming tóch bestaan

Ondanks het feit dat het einde van de coronacrisis in zicht lijkt te zijn en de hotels en restaurants weer (gedeeltelijk) open kunnen, zitten veel van deze bedrijven nog diep in de financiële problemen. Zo diep, dat een faillissement niet af te wenden is. Dankzij de mogelijkheid van een doorstart hoeft dit niet het einde van de horecaonderneming te beteken. Hoe pak je zo’n doorstart in coronatijd het beste aan?

De doorstart in coronatijd

Bij een doorstart blijft een bedrijf in nood door middel van het lozen van de slechtste onderdelen van de onderneming bestaan. Het mogelijk winstgevende deel van het bedrijf wordt dan verkocht. Hieraan gaat meestal het faillissement vooraf. Wanneer dit faillissement uitgelokt wordt, spreekt men van een technisch faillissement.

Als de doorstart slaagt, blijven de delen van het bedrijf die winstgevend zijn of kunnen zijn gewoon bestaan. Zo hoeft het faillissement bijvoorbeeld niet de ondergang te betekenen voor het restaurant of café die al meerdere generatie gerund wordt door dezelfde familie.

Het aanvragen van het faillissement

Een faillissement kan aangevraagd worden als een bedrijf twee of meer schulden en schuldeisers heeft. In tijden van de coronacrisis zijn er gigantisch veel horecabedrijven die hieraan voldoen. Wanneer de rechter het faillissement uitspreekt, wijst deze een curator aan. Het is de taak van de curator om alle activa van het bedrijf te verdelen over de schuldeisers. Meestal krijgen deze schuldeisers maar een zeer klein deel van hun vordering.

Bij een doorstart gaat dit wat anders. De curator koopt dan de activa van de onderneming en verkoopt dit vervolgens aan een andere rechtspersoon. De schulden blijven dan achter bij de failliete rechtspersoon.

Een doorstart kan ook zonder faillissement. Hier kleven echter wel wat nadelen aan. Een daarvan is bijvoorbeeld dat je het personeel niet zomaar kan ontslaan en dat je dus ook met de wat mindere werknemers verder moet. Een voordeel is echter dat je niet afhankelijk bent van een curator.

Hoe bereid ik mijn horecaonderneming voor op een doorstart in coronatijd?

Een doorstart kan al ver voor het faillissement voorbereid worden. Meestal heb je reeds voor het faillissement uitgebreide afspraken gemaakt met een potentiële koper. Belangrijk is vervolgens dat er al een goed plan op tafel ligt. Je moet als het ware de curator overtuigen dat het meer opbrengt om alle activa in een keer te verkopen dan dit los te doen. Een curator hoeft namelijk helemaal niet akkoord te gaan met de doorstart als hij denkt dat dit nadelig is voor de schuldeisers.

De tijd tussen de aanvraag van het faillissement en de doorstart moet ook niet te al lang zijn. Dan bestaat er het risico dat leveranciers weglopen omdat de toekomst van de onderneming onzeker is.

Is jouw hotel of restaurant geschikt voor een doorstart?

Voor een doorstart is het essentieel dat de onderneming in de toekomst weer winstgevend kan worden. Dit geldt ook voor het doorstarten van horecaondernemingen. Momenteel ziet het er nog altijd niet erg goed uit voor de restaurants, omdat ze nog steeds maar een klein gedeelte van de klanten kunnen ontvangen. Dit gaat echter (hopelijk) niet al te lang meer duren. Zeker als je onderneming bijvoorbeeld op een goede locatie zit, een goede naam heeft bij de lokale bevolking of gewoon erg goed personeel heeft, kan een doorstart succesvol zijn. Hoe meer goodwill het bedrijf heeft, hoe beter. Op deze manier konden bijvoorbeeld recentelijk Nederlandse restaurants van Vapiano weer open, ondanks dat de keten eerder failliet werd verklaard.

Wat aan-verkopenbedrijf voor je kan doen

Zit je met je horecaonderneming flink in de financiële problemen en denk je daarom aan faillissement? Wij kunnen je vertellen welke mogelijkheden er zijn. Tevens kunnen we met jou in gesprek gaan over hoe je een eventuele doorstart aanpakt, zodat deze vervelende crisis niet het definitieve einde van je restaurant, hotel of café hoeft te betekenen. Neem gerust met ons contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek.

Contactfomulier

  • 030 – 227 00 54
    Ma – Vrij 08:00 – 22:00 uur
  • info@aan-verkopenbedrijf.nl
    24/7 per week

Zekerheden

  • Jarenlange ervaring
    Met aan- en verkopen van bedrijven
  • Gratis & Vrijblijvende demo
    Binnen 3 uur een reactie
  • Onafhankelijk advies
    Een adviseur van uw kant
bedrijf verkopen