De aankoop van een bedrijf: de verschillen tussen MBI en MBO

De aankoop van een bedrijf: de verschillen tussen MBI en MBO

Het overnemen van een onderneming is niet zomaar iets. Er zijn veel financiële en administratieve punten waar rekening mee moet worden gehouden en het is belangrijk dat je het proces van de koop zo zorgvuldig en goed mogelijk doorloopt. Als je besluit tot het overnemen of verkopen van een bedrijf, zijn er verschillende manieren om dit te doen. Welke manier het ‘beste’ is in jouw geval, zal afhangen van de feiten en omstandigheden die spelen. In deze blog zal worden ingegaan op twee varianten, waarvan ook de voor- en nadelen zullen worden besproken.

Voorbeeld
Berend wil al enige tijd zijn onderneming LIL verkopen. Hij haalt geen plezier meer uit de bedrijfsvoering en wordt een beetje gek van al het geroddel op de werkvloer. Er zijn meerdere potentiële kopers; zowel externe partijen, als interne partijen, waaronder iemand uit de bestuursraad en een trouwe werknemer die al jaren werkt op de IT-afdeling. Berend vraagt zich af aan welke partij hij de onderneming het beste kan verkopen, niet alleen lettend op de financiële opbrengst, maar ook op het welzijn van de onderneming.

De Management Buy Out (MBO): koper is al betrokken bij het bDe Management Buy In (MBI): koper is niet eerder betrokken geweest bij het bedrijf

Van deze vorm van aankoop is sprake indien je als koper nog nooit eerder te maken hebt gehad met het bedrijf en haar bedrijfsvoering. Je zal het bedrijf voeren als nieuwe eigenaar. Het is dus vaak een particulier, een investeerder of een combinatie van deze personen die als kopende partij zal optreden. Deze vorm van overname wordt vaak als risicovol beschouwd, aangezien het bedrijf de overnemer nog niet kent, dus die zal zijn of haar ondernemerscapaciteiten nog moeten bewijzen. Aan de andere kant kan een nieuw persoon met een verfrissende visie vaak wel zorgen voor interne en externe verbeteringen. Er kan innovatie teweeg worden gebracht, wat vaak wenselijk is indien een onderneming om welke reden dan ook een nieuwe koers wil of moet varen.

De Management Buy Out (MBO): koper is al betrokken bij het bedrijf

Denk bij deze variant van aankoop aan het geval dat je al bekend bent met de onderneming doordat je bijvoorbeeld als werknemer binnen het bedrijf actief bent geweest. Hierbij koop je de huidige eigenaar als het ware uit, maar het is ook mogelijk een deel van de onderneming over te nemen. In dit laatste geval wordt dit deel van de onderneming onder een nieuwe naam voortgezet. De hiërarchische verhouding die voor de overname meestal heerst, omdat sprake is van een werkgever-werknemer relatie, verdwijnt en maakt plaats voor een gelijkwaardig gesprek tussen verkoper en koper. Een nadeel aan de MBO is dat, indien de onderhandelingen voor de overname om welke reden dan ook stuklopen, de werknemer vaak in dezelfde relatie als voor de overname weer verder moet met de verkoper/werkgever. Of er kan zelfs de situatie ontstaan dat de werknemer na mislukte onderhandelingen het bedrijf verlaat en belangrijke werknemers en of klanten meeneemt voor de start van een nieuw gelijksoortig bedrijf. Een voordeel van de MBO is dat de overnemer de interne cultuur al kent en het bedrijf dus hoogstwaarschijnlijk in goede handen is als de overnemer enigszins over leiderskwaliteiten beschikt. Een nadeel is dan weer dat de overnemer al bij het bedrijf werkzaam is, waardoor de kans groter is dat de overname uitlekt binnen het bedrijf en het huidige personeel.

Er zijn al met al meerdere verschillen tussen de MBO en de MBI. Om een goede keuze te maken voor de soort overname, is het verstandig om voor jezelf goed te bedenken wat je precies wil bereiken met overname. Wil je nog een bepaalde richting op met de onderneming? Of wil je er gewoon zo snel mogelijk vanaf voor een zo hoog mogelijke prijs? Dit zijn allerlei aspecten die van belang zijn voor de keuze tussen een MBO of een MBI. Vind je het lastig om de keuze te maken of wil je hier graag advies bij? Wij raden je dan aan om contact met ons op te nemen, zodat wij je kunnen laten spreken met een advocaat met specialistische kennis op dit gebied.

Contactfomulier

  • 030 – 227 00 54
    Ma – Vrij 08:00 – 22:00 uur
  • info@aan-verkopenbedrijf.nl
    24/7 per week

Zekerheden

  • Jarenlange ervaring
    Met aan- en verkopen van bedrijven
  • Gratis & Vrijblijvende demo
    Binnen 3 uur een reactie
  • Onafhankelijk advies
    Een adviseur van uw kant
bedrijf verkopen
The following two tabs change content below.
Anton Munneke, financieel Retail specialist. Meer dan 30 jaar ervaring in het begeleiden van ondernemers met als doel om het beste rendement te behalen. Wat mij drijft is de passie voor ondernemerschap in de breedste zin van het woord. Van financieel of strategische advies, tot aan- en verkooptrajecten streef ik ernaar het beste voor mijn klanten te realiseren.