Op deze manier verkoop je een bedrijf

Op deze manier verkoop je een bedrijf

Stel, je hebt je lust en je leven in je eigen bedrijf gestopt, maar toch wil je er vanaf. Dit is nog niet zo eenvoudig gedaan; een volledig bedrijf is niet iets wat je zomaar even op marktplaats zet. De verkoop ervan kan maanden of soms wel jaren duren en er zitten flink wat haken en ogen aan. Het is dus van belang dat het verkoopproces zorgvuldig wordt aangepakt en vaak is een adviseur onmisbaar. In deze blog lees je hoe de verkoop van een bedrijf over het algemeen in zijn werk gaat.

Het exit plan

Voor de verkoop van een bedrijf kunnen allerlei redenen zijn: een aanstaand pensioen, andere carrièrewensen of gewoon goed cashen. Het is nuttig om de redenen duidelijk op papier te zetten, deze kunnen namelijk houvast bieden gedurende het gehele verkoopproces. Ook is het cruciaal om na te denken over wat je precies wilt overdragen (een aandelentransactie of een activa/passiva-transactie) en of je nog een rol in het bedrijf wilt hebben na de verkoop. Regelmatig hebben verkopers van een bedrijf ook wensen over de toekomst van het bedrijf: moet het dezelfde naam houden? Moet het personeel hun functie behouden? Dit zijn slechts voorbeelden van wat er in een exit plan kan staan. Hoe uitgebreider, hoe beter je voorbereid bent op de daadwerkelijke verkoop.

Wat is de waarde van het bedrijf?

Voordat het bedrijf wordt aangeboden aan potentiële kopers, moet er vanzelfsprekend een goed beeld zijn van de waarde ervan. Dit is geen kinderspel, er zijn enorm veel factoren om rekening mee te houden en bovendien bestaat er geen vaststaande formule om de waarde van een bedrijf te bepalen. Toch is het niet volledig nattevingerwerk. De meeste financieel deskundigen die bedrijfswaardebepalingen uitvoeren houden rekening met zowel factoren uit het verleden (de behaalde winst en de inventaris bijvoorbeeld) als uit de toekomst (de verwachte toekomstige omzet bijvoorbeeld). Wanneer er eenmaal een waarde is bepaald, is het van belang te realiseren dat dit niet per se de koopprijs hoeft te zijn. Koper en verkoper hebben namelijk vaak een heel ander beeld van de waarde van het bedrijf.

Het bedrijf overdraagbaar maken

Een koper wil in de regel een bedrijf waarmee deze gelijk aan de slag kan zonder al te veel aanpassingen. De verkoper kan hierop inspelen door de bedrijfsvoering zodanig aan te passen en te verbeteren. Zo is de koop aanzienlijk aantrekkelijker en is de kans het grootst dat het bedrijf ook na de verkoop floreert.

Het informatiememorandum

Een partij die geïnteresseerd is in de koop van jouw bedrijf wil zoveel mogelijk over het bedrijf weten. Dit is waar het informatiememorandum in beeld komt. Dit is een uitgebreid document waar het bedrijf tot in het kleinste detail beschreven wordt. Een complete (bijvoorbeeld financiële en juridische) schetst van de bedrijfsvoering wordt gegeven. Tevens staat erin waarom het bedrijf uitzonderlijk is en wat het geld van de koper waard is.

Wat voor soorten kopers zijn er?

Vaak wordt een bedrijf overgenomen door iemand binnen de onderneming, dit heet een ‘management buy-out’. Dit kan voordelig zijn, omdat deze persoon het bedrijf al goed kent. Tevens komt het, voornamelijk bij familiebedrijven, vaak voor dat het bedrijf wordt overgenomen door een familielid. Is er geen geschikte interne koper beschikbaar? Dan geschiedt de verkoop krachtens een ‘management buy-in’. Een externe partij gaat dan over tot koop. Bij een strategische overname betreft de koper doorgaans een concurrent van het bedrijf. Deze partij kan op die manier een snellere groei realiseren, of een wijdere markt bereiken. Daarnaast kan de onderneming (gedeeltelijk) verkocht worden aan investeerders.

Het onderhandelen

Nadat een potentiële koper is gevonden start de onderhandelingsfase. Vooraf is het wenselijk om je minimumeisen vast te stellen. Essentieel om te realiseren is ook dat de koper een onderzoeksplicht en de verkoper een mededelingsplicht heeft. Zo mag je belangrijke situaties binnen het bedrijf niet achterhouden. Voor de uiteindelijke koop wordt er een ‘Letter of intent’ getekend. Hierin staan afspraken die de basis vormen voor de daadwerkelijke koopovereenkomst. Het is verstandig om je in de onderhandelingen bij te laten staan door een overnameadviseur. Er kunnen namelijk nogal wat emoties bij komen kijken en de specialist weet bovendien wat de beste onderhandelingstactiek is.

De overdracht

Al hetgeen wat in de onderhandelingen is overeengekomen wordt vastgelegd in de koopovereenkomst. Hoe secuurder deze overeenkomst is opgesteld hoe beter; zo voorkom je eventuele toekomstige conflicten het best. Na tussenkomst van de notaris is het dan eindelijk zover: de koop is rond.

Contactfomulier

  • 030 – 227 00 54
    Ma – Vrij 08:00 – 22:00 uur
  • info@aan-verkopenbedrijf.nl
    24/7 per week

Zekerheden

  • Jarenlange ervaring
    Met aan- en verkopen van bedrijven
  • Gratis & Vrijblijvende demo
    Binnen 3 uur een reactie
  • Onafhankelijk advies
    Een adviseur van uw kant
bedrijf verkopen

The following two tabs change content below.
Anton Munneke, financieel Retail specialist. Meer dan 30 jaar ervaring in het begeleiden van ondernemers met als doel om het beste rendement te behalen. Wat mij drijft is de passie voor ondernemerschap in de breedste zin van het woord. Van financieel of strategische advies, tot aan- en verkooptrajecten streef ik ernaar het beste voor mijn klanten te realiseren.