In Nederland hebben we bijna 30.000 restaurants. Elk jaar worden er dan ook enorm veel restaurants verkocht. Dit jaar lijkt de coronacrisis hier grote invloed op te hebben. Zo gaan veel horecaondernemingen failliet, maar zorgt het ook voor kansen op de overnamemarkt. Hier lees je wat de toekomstperspectieven van horecaondernemingen zijn en hoe een verkoop van een restaurant in zijn werk gaat.
Hoe ziet de restaurantmarkt er in Nederland uit?
Zoals gezegd zijn er net geen 30.000 restaurants verspreid over heel Nederland. De meeste daarvan zijn klein: ongeveer de helft heeft twee of minder vaste werknemers. Over de afgelopen jaren is de markt erg uitgebreid en gediversifieerd. Zo ontstaan er steeds meer nieuwe concepten en ook pop-up restaurants werden in toenemende mate populair. Het leek er dan ook op dat de toename van restaurants zich ook in 2020 ging doorzetten. Helaas is dit door de coronacrisis in mindere mate werkelijkheid geworden.
De invloed van de coronacrisis op de restaurantmarkt
Horecaondernemingen zijn hard geraakt door de coronamaatregelen. Zo is er dit jaar al een groot aantal restaurants failliet gegaan. Door de mogelijkheid van een doorstart zijn er toch nog een groot aantal restaurants die kunnen blijven bestaan na faillissement. Ondanks de versoepeling van de maatregelen zijn er nog steeds veel horecaondernemingen die het enorm moeilijk hebben. De meeste draaien nog lang niet op de oude capaciteit. Ook moet er in deze tijd rekening worden gehouden met eventuele sancties, wanneer restaurants zich niet houden aan de maatregelen.
Toch biedt deze periode ook kansen voor de horecaondernemer. Zo is er veel geïnnoveerd om mee te bewegen met de huidige tijd. Een goed voorbeeld is dat menig restaurant meer heeft ingezet op thuisbezorging, iets wat veel restaurants heeft behoed van het faillissement. Ook kunnen de recente innovaties op het gebied van bediening ervoor zorgen dat er in de toekomst minder personeelstekort is op de horecamarkt.
Hoe werkt het verkoopproces van een restaurant?
Het aantal overnames van restaurants is in de afgelopen jaren vrij constant toegenomen. In 2018 werden er zodoende 190 restaurants verkocht. Zo’n verkoop is niet zomaar even geregeld. Men moet ervan uitgaan dat hier meerdere jaren overheen gaan. Welke stappen worden er doorgaans genomen in deze periode?
Als eerst wordt er door de verkoper een duidelijk plan opgesteld voor de verkoop. In een zogenaamd exit-plan leg je de exacte redenen en doelen van de verkoop neer en oriënteer je ook wat je precies wilt overdragen aan de koper. Vervolgens moet de waarde van het restaurant worden bepaald. Dit is een zeer belangrijk proces in het verkoopproces. De waardebepaling van een restaurant wordt op een andere wijze uitgevoerd dan bij andere typen ondernemingen. Doorgaans geschiedt dit via de EBITDA-methode. Vaak kunnen ondernemers voordat ze het restaurant te koop zetten, nog verschillende, relatief simpele acties ondernemen om de waarde van hun bedrijf te laten stijgen.
Vervolgens start de transactiefase. Tijdens deze fase zoekt de horecaondernemer naar potentiële kopers. Hiervoor moet al nagedacht worden over aan wie wordt verkocht: iemand binnen de onderneming (management buy-out), een particulier buiten de onderneming (management buy-in) of aan een concurrerende horecaonderneming (strategische overname). Uiteindelijk wordt er met de meest kansrijke partij onderhandeld over de voorwaarden (denk bijvoorbeeld aan de prijs, maar ook wat er met het huidige personeel gaat gebeuren na verkoop). Het is belangrijk om een adviseur hier bij te laten helpen. Het doel van de onderhandelingen is om uiteindelijk tot een voor beide partijen acceptabele koopovereenkomst te komen.
Na de handtekeningen onder de koopovereenkomst kan de daadwerkelijke overdracht beginnen. Vaak is de oude eigenaar van het restaurant nog wel even betrokken bij de onderneming. Hierover moeten van tevoren duidelijke afspraken worden gemaakt.
Tips voor de koop van een restaurant
Als koper moet je duidelijk voor ogen hebben wat voor type restaurant je wil overnemen. Denk hierbij aan soort keuken, de grootte en de locatie. Vervolgens ga je op zoek naar een bedrijf die aan jouw wensen voldoet. Wanneer een potentieel restaurant is gevonden, is het belangrijk om onderzoek te doen naar de onderneming. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan. Het is ook aan te raden om zelf een waardebepaling te laten uitvoeren van het restaurant in kwestie. Uiteindelijk moet de verkoper ook goed vast hebben staan hoe de eventuele koop wordt gefinancierd, hierbij kan men denken aan het zoeken naar investeerders. Uiteindelijk is het ook voor de koper verstandig om een adviseur in te schakelen bij de onderhandelingsfase.
Wat heeft de coronacrisis voor invloed op de koop van een restaurant? Zoals gezegd zijn er hierdoor een hoop restaurants die failliet gegaan zijn of dreigen te gaan. Dit biedt kansen voor de potentiële koper. Deze kan namelijk via een doorstart tegen een doorgaans lager bedrag een restaurant overnemen. Men moet zich natuurlijk wel bewust zijn van de risico’s die daarmee verbonden zijn.
Aan-verkopenbedrijf helpt u bij de koop of verkoop van een restaurant
Als ervaren overnameadviseurs weten we als geen ander hoe we de koop of verkoop van een restaurant moeten begeleiden. We hebben al tientallen horecaondernemers geholpen bij een succesvolle koop of verkoop. Hierdoor kunnen wij vol vertrouwen zeggen dat we dat ook bij u kunnen doen. Zelfs in tijden van de coronacrisis. Wilt u ook weten wat voor kansen deze tijd biedt voor u als horecaondernemer? Of wilt u advies over een eventuele koop of verkoop van een restaurant? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.