Een supermarkt verkopen in 6 stappen

Een supermarkt verkopen in 6 stappen

Als je als supermarkteigenaar hebt besloten de supermarkt te verkopen, is het verstandig om eerst een goed beeld te krijgen van hoe dit verkoopproces in zijn werk gaat. Bij een supermarkt moet men namelijk rekening houden met bepaalde specifieke kenmerken van het verkoopproces. Op die manier is de verkoper het best voorbereid op de verkoop en wordt de kans op een succesvolle transactie vergroot. Lees hier hoe je het verkopen van een supermarkt aanpakt en hoe wij hierbij kunnen assisteren.

Hoe ziet de supermarktsector eruit?

In Nederland zijn er meer dan 6300 supermarkten en dit aantal groeit elk jaar weer. Samen zijn ze goed voor bijna 320.000 banen en de gezamenlijke omzet van alle supermarkten in ons land is rond de 35 miljard euro. Een enorm belangrijke sector binnen de Nederlandse economie dus. Een trend is dat supermarkten steeds meer experimenteren met nieuwe concepten. Denk hier bijvoorbeeld aan de opmars van foodmarkten binnen de supermarkt. Daarnaast zien we dat het online bestellen van boodschappen snel in populariteit toeneemt.

Hoe zit het dan met de overnames van supermarkten? Elk jaar worden er zo’n 50 supermarkten verkocht. Meestal zijn grote partijen zoals Albert Heijn en Jumbo betrokken bij de overname. Deze grote ondernemingen zijn erop gebrand om hun marktaandeel uit te breiden, hetgeen kansen biedt voor de supermarkteigenaar die zijn of haar supermarkt in de verkoop wil zetten. Er zijn namelijk genoeg kapers op de kust. Als je eenmaal hebt besloten je supermarkt te verkopen, waar moet je dan beginnen?

STAP 1: ORIËNTATIE EN EXIT-PLAN

Het is van groot belang om niet blind de verkoop in te gaan. Daarom is een uitgebreide oriëntatie van de markt en het opstellen van een exit-plan essentieel. In dit document leg je vast wat de doelstellingen van de verkoop zijn. Je beantwoord voor jezelf vragen zoals: “Binnen welke termijn wil ik verkocht hebben?” en “Wat moet er gebeuren met het personeel?”. Ook denk je natuurlijk na over wat het uiteindelijk moet opleveren. Het is ook goed om alvast na te denken over potentiële kopers die je later wilt benaderen. Hoe meer je voorbereidt, hoe soepeler het verkoopproces zal verlopen.

STAP 2: DE WAARDE VAN DE SUPERMARKT BEPALEN

Gedurende de onderhandelingen met een potentiële koper is de koopprijs natuurlijk een van de centrale aspecten. Logischerwijs moet je voordat deze onderhandelingen beginnen al een duidelijk beeld hebben van wat de supermarkt waard is. Hiervoor kun je een waardebepaling door een expert laten uitvoeren.

Er zijn meerdere methodes om de waarde van een bedrijf te bepalen, maar voor een supermarkt is de EBITDA-methode het meest gebruikelijk. Hier gaat het om de inkomsten voor aftrek van interest, belasting, afschrijving en amortisatie. Dit aantal vermenigvuldigd met 3,65 levert een redelijk accurate waardebepaling van een supermarkt op.

Belangrijk om te realiseren is dat het bedrag dat rolt uit de waardebepaling vaak niet gelijk staat aan de uiteindelijke overnameprijs. Er zijn namelijk een hoop factoren die hier van invloed op zijn. Onder andere de situatie op de markt en de loop van de onderhandelingen bepalen in grote mate de daadwerkelijke verkoopprijs.

STAP 3: SUPERMARKT OVERDRAAGBAAR MAKEN

Voordat je in gesprek gaat met kopers is het een goed idee om alles binnen de supermarkt zo goed mogelijk voor te bereiden op een overdracht. Zorg ervoor dat de koper de winkel zonder al te veel extra moeite kan laten draaien na de koop. Zorg bijvoorbeeld voor bekwame afdelingsmanagers. Op die manier staat het bedrijf een stuk beter in de markt en zullen er meer kopers geïnteresseerd zijn in de supermarkt. Het optimaliseren van de processen binnen de supermarkt zorgt voor wellicht wat extra investering, maar uiteindelijk zal de onderneming daardoor ook in waarde toenemen.

STAP 4: KOPERS BENADEREN

Waarschijnlijk heb je als supermarkteigenaar al wel een idee over welke partijen geïnteresseerd zouden zijn in de verkoop. Voordat je met hen in onderhandeling treedt, dien je een informatiememorandum op te stellen. Dit is een document met alle ins en outs van het bedrijf, zoals de financiële situatie en de bedrijfsstrategie. Elke partij aan wie je het informatiememorandum overhandigt, moet je een geheimhoudingsverklaring laten tekenen, aangezien er nogal wat vertrouwelijke informatie in staat.

STAP 5: DE ONDERHANDELINGEN

De onderhandelingen zijn natuurlijk een erg belangrijke stap in het verkoopproces. Er hangt veel vanaf. Daarom is het van belang om het van tevoren goed voor te bereiden. Stel bijvoorbeeld van tevoren een aantal punten vast die echt belangrijk voor je zijn. Denk hierbij logischerwijs aan de minimale verkoopprijs, maar ook aan de personeelssituatie. Wanneer je ver in de onderhandelingen bent en er uitzicht is op een verkoop, stel je een intentieovereenkomst of een Letter of Intent (LOI) op. Hierin staat bijvoorbeeld de prijs, eventuele garanties en een schatting van de tijd tot de daadwerkelijke overname. Van belang is overigens ook het boekenonderzoek of het due diligence onderzoek. De koper doet hier onderzoek naar de zaken binnen het bedrijf, om zo te voorkomen dat men voor verrassingen komt te staan na het verkopen van de supermarkt.

Als supermarkteigenaar kan je natuurlijk zelf een geïnteresseerde koper het best overtuigen om te kopen. Toch is het onverstandig om je niet ta laten bijstaan door een adviseur tijdens deze stap. Deze is minder emotioneel betrokken en zal de koper kunnen helpen om rationele keuzes te maken.

STAP 6: DE KOOPOVEREENKOMST EN DE OVERDRACHT

De koopovereenkomst is hetgeen waar elke stap in het verkoopproces naartoe werkt. Hierin leg je alles duidelijk vast wat in de onderhandelingen overeengekomen is. Belangrijke onderwerpen in dit document zijn de prijs, garanties, vrijwaringen en aansprakelijkheid. Alles dient zo nauwkeurig mogelijk vastgelegd te worden. Te veel ruimte voor interpretatie van bepalingen in de koopovereenkomst kan tot latere problemen leiden.

Na het tekenen van de koopovereenkomst is de verkoop rond. Nu kun je klanten en leveranciers gaan inlichten. Vaak duurt het nog even voordat de werkelijke overdracht plaatsvindt en de nieuwe eigenaar de supermarkt gaat runnen. Voor het personeel is het ook gewenst dat dit niet van de ene op de andere dag gebeurt.

Onze overnameadviseur kan helpen bij de verkoop van een supermarkt

De expert van Aan-verkopenbedrijf heeft al meerdere supermarkteigenaren succesvol begeleidt bij de verkoop van hun onderneming. Van kleine plaatselijke supermarkten tot grote; we weten precies hoe het eraan toe gaat en welke stappen extra aandacht verdienen. Wanneer je onze adviseur inschakelt, weet je tevens zeker dat alles juridisch goed geregeld is en de benodigde documenten en overeenkomsten nauwkeurig worden opgestelde. Ook geïnteresseerde kopers staan we graag bij.

Heb je dus een supermarkt en overweeg je deze te verkopen? Neem dan contact met ons op. In een volledig vrijblijvend eerste gesprek vertellen we je graag wat de kansen en mogelijkheden zijn.

Contactfomulier

  • 030 – 227 00 54
    Ma – Vrij 08:00 – 22:00 uur
  • info@aan-verkopenbedrijf.nl
    24/7 per week

Zekerheden

  • Jarenlange ervaring
    Met aan- en verkopen van bedrijven
  • Gratis & Vrijblijvende demo
    Binnen 3 uur een reactie
  • Onafhankelijk advies
    Een adviseur van uw kant
bedrijf verkopen
The following two tabs change content below.
Anton Munneke, financieel Retail specialist. Meer dan 30 jaar ervaring in het begeleiden van ondernemers met als doel om het beste rendement te behalen. Wat mij drijft is de passie voor ondernemerschap in de breedste zin van het woord. Van financieel of strategische advies, tot aan- en verkooptrajecten streef ik ernaar het beste voor mijn klanten te realiseren.