bedrijf verkopen

Hoe maak ik mijn bedrijf verkoopklaar?

We zien dat veel ondernemers voordat ze het bedrijf te koop aanbieden weinig doen om het zo goed mogelijk overdraagbaar te maken. Dit is zonde. Want door wat aanpassingen te doen aan de interne structuur of bedrijfsvoering, wordt de overname voor beide partijen een stuk aantrekkelijker. In deze blog lees je enkele tips over het verkoopklaar maken van een bedrijf.  

Waarom niet gewoon gelijk verkopen?

Het kan verleidelijk zijn om na de keuze om een bedrijf te verkopen, het gelijk aan potentiële kopers aan te bieden. Dit is in de overgrote meerderheid van de gevallen echter hoogst onverstandig. Ten eerste kan het vaak een goed idee zijn om optimale marktomstandigheden even af te wachten. Dit kan een jaar, maar soms ook langer duren. Dit duurt even, maar deze tijd kun je goed gebruiken. In die tijd kan de ondernemer namelijk nog van alles aan de onderneming verbeteren, waardoor de koop vele malen aantrekkelijker is voor kopers. Na de optimalisaties is de kans op een succesvolle verkoop dus aanzienlijk groter.

Ook niet onbelangrijk: na veranderingen om het bedrijf zo overdraagbaar mogelijk te maken, zal de waarde van het bedrijf flink stijgen. Een geïnteresseerde partij heeft namelijk veel meer geld over voor een bedrijf waar hij gelijk mee verder kan zonder al te veel aanpassingen.

Het verkoopklaar maken van een bedrijf kan dus lang duren. Vooral bij de grote ondernemingen kan het tijdrovend zijn. Soms duurt het wel drie jaar voordat een bedrijf geoptimaliseerd is voor de verkoop. Welke handelingen zijn gedurende die periode dan aan te raden om de kans op een succesvolle verkoop te vergroten?

Het bedrijf minder afhankelijk maken

Bedrijven die sterk afhankelijk zijn van hun eigenaren zijn niet gemakkelijk te verkopen. Hierdoor moet je er als ondernemer alles aan doen om voor de verkoop jezelf zo misbaar mogelijk te maken. Dit klinkt misschien wat gek, maar dan is het bedrijf veel makkelijker overdraagbaar. Geef bijvoorbeeld enkele taken aan werknemers. Vooral bij kleinere bedrijven of winkels waar de eigenaar veel verschillende taken heeft, is dit van belang. Een nieuwe eigenaar kan dan veel makkelijker instappen en zal sneller geneigd zijn om tot koop over te gaan.

Interne organisatie optimaliseren

Deze tip ligt misschien wat voor de hand, maar kan niet onderschat worden. Niemand wil een bedrijf kopen waar het intern een rommeltje is. Zorg er dus voor dat zoveel mogelijk binnen de onderneming goed geregeld is. Denk daarbij aan de arbeidsovereenkomsten en verantwoordelijkheden van de werknemers, de huur van het pand en overzichtelijke inventaris. Ook hechten kopers veel waarde aan een duidelijke administratie en heldere afspraken met leveranciers. Een sterke toekomstvisie, strategie en eventuele merkbescherming zullen de kans op verkoop eveneens alleen maar vergroten. Ga dus voor elk proces binnen de onderneming na of het geoptimaliseerd kan worden.

Financiële positie verbeteren

Hoe beter je onderneming scoort op het gebied van financiën, hoe meer geld de verkoop zal opleveren. Kijk dus naar manieren om de omzet te maximaliseren. Dit kan je bijvoorbeeld doen door nieuwe klanten aan te spreken of nieuwe producten of diensten aan te bieden. Ook kan je denken aan het innen van achterstallige betalingen. Zet druk op debiteuren om alsnog te betalen door aan te manen of eventueel een incassobureau in te schakelen. Dit kan zorgen voor een hoop inkomsten voor de verkoop.

Denk tijdens de voorbereiding ook na over op welke manieren er bespaard kan worden op de kosten. Het is aan te raden om afscheid te nemen van producten en diensten die geen winst opleveren. Ook kan men nagaan of huur- en arbeidsovereenkomsten heroverwogen kunnen worden om zo de kosten te verlagen.  

Kijken naar de juridische structuur

Het kan voordelig zijn om de onderneming in een andere rechtsvorm te gieten ter voorbereiding van de overname. Vaak kan zo’n verandering namelijk veel fiscale voordelen opleveren. Zo is het misschien verstandig om een vof om te zetten in een bv. Laat je hierbij altijd adviseren door een overname-expert.

Online aanwezigheid verbeteren

Een vrij simpele, maar invloedrijke stap. Een bedrijf met grote en actieve profielen op sociale media zal doorgaans veel meer indruk maken op een geïnteresseerde partij. Ook is het belang van een goede website niet te onderschatten. Een strakke en professionele website doet wonderen voor de reputatie van een onderneming. Daardoor zal het bedrijf ook een stuk beter in de markt staan.

Waardebepaling na de uitgevoerde optimalisaties

Heb je zoveel mogelijk gedaan om het bedrijf zo verkoopklaar te maken? Dan is het tijd om door een deskundige een waardebepaling te laten uitvoeren. Als het goed is, is het bedrijf na alle uitgevoerde optimalisaties een stuk meer waard geworden. Hoewel de waardebepaling lang niet altijd gelijk staat aan de daadwerkelijke verkoopprijs, betekent dit wel dat je uiteindelijk meer geld zal ontvangen bij de verkoop.

Een informatiememorandum opstellen

Een informatiememorandum is een document dat je opstelt om potentiële kopers op de hoogte te brengen van alle ins en outs van de onderneming. Beschrijf onder andere precies wat voor producten of diensten het bedrijf levert, hoe het de organisatie in elkaar steekt en welke contracten er met klanten lopen. Ook de financiële situatie wordt duidelijk beschreven. Tevens geef je in een informatiememorandum een prognose op de toekomst. Logischerwijs moet deze prognose wel goed onderbouwd worden met reeds behaalde resultaten.

Het is essentieel om het informatiememorandum pas af te ronden nadat de onderneming zoveel mogelijk verkoopklaar is gemaakt. Anders krijgt de koper een verouderd en als het goed is slechter beeld van de situatie binnen het aangeboden bedrijf.

Onze expert helpt je bij het verkoopklaar maken van je bedrijf

Het vergt veel tijd en inspanning om een bedrijf zo goed mogelijk voor te bereiden op de verkoop. Gelukkig weet onze overname-expert precies welke stappen er in dit proces doorlopen moeten worden. Op een zorgvuldige en effectieve manier werken we zo samen om jouw bedrijf te optimaliseren en de kans op een succesvolle verkoop te vergroten. Ook bij de daadwerkelijke verkoop kan onze adviseur je volledig begeleiden. Vanaf de waardebepaling tot aan het sluiten van de koopovereenkomst met een koper.

Wil jij de kans op een succesvolle verkoop van je bedrijf vergroten en wil je zoveel mogelijk geld ontvangen bij die verkoop? Neem dan contact met ons op en wij helpen je daarbij.


Contactfomulier

  • 030 – 227 00 54
    Ma – Vrij 08:00 – 22:00 uur
  • info@aan-verkopenbedrijf.nl
    24/7 per week

Zekerheden

  • Jarenlange ervaring
    Met aan- en verkopen van bedrijven
  • Gratis & Vrijblijvende demo
    Binnen 3 uur een reactie
  • Onafhankelijk advies
    Een adviseur van uw kant
bedrijf verkopen
The following two tabs change content below.
Anton Munneke, financieel Retail specialist. Meer dan 30 jaar ervaring in het begeleiden van ondernemers met als doel om het beste rendement te behalen. Wat mij drijft is de passie voor ondernemerschap in de breedste zin van het woord. Van financieel of strategische advies, tot aan- en verkooptrajecten streef ik ernaar het beste voor mijn klanten te realiseren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *